Advies en huisregels

Maaltijd voor de les

  • Een vlees maaltijd gelieve minimaal 2 uur voor de les nuttigen. Vlees is zwaar verteerbaar en kan in de weg zitten, waardoor je bewegingsruimte wordt beperkt
  • Een vegetarische maaltijd een geruime tijd, ongeveer 1 ½ uur, voor de les nuttigen.

Kleding

  • Draag je gemakkelijk zittende kleding. Handig is in lagen, zodat je kleding aan- en uit- kunt trekken, wanneer je het warm of juist koud krijgt.
  • v.m. Hygiëne op sokken binnenkomen en vertrekken Voor een goede energie doorstroming en meer grip is het beter om op blote voeten yoga te beoefenen.

Zelf meebrengen

  • Neem een groot badlaken mee. Voor de Yoga en Massage les, neem in koude dagen eventueel ook een omslag doek mee.

Aanwezig in de ruimte

  • Dekens, yogamatten, meditatiekussentjes, meditatiebankjes, hoofdkussentjes en kussentjes voor onder de knieën zijn aanwezig

Voor de les aanvang

  • Het is prettig om 10 – 15 minuten voor de les aanwezig te zijn. Hierdoor kunnen wij in rust en stilte aan de les beginnen

Luister naar je lichaam

  • Hoe lenig je bent is niet belangrijk. Ook kleine bewegingen geven energie doorstromingen
  • Let niet op wat anderen doen. Doe wat jij voelt wat goed voor je is. Blijf binnen je eigen grenzen, luister goed naar je lichaam Je lichaam geeft zelf aan, wat wel en niet kan. Blijf goed communiceren met je lichaam. Probeer soms jezelf uit te dagen door je grenzen te verlengen, maar geen grenzen overtreden.
  • Doe de oefeningen met bewuste aandacht. Voel, ervaar de beweging en de adem.

Na de les

  • Na de les is het belangrijk om voldoende water te drinken. Dit is om de vrij gekomen spanningen en gifstoffen beter te laten afvoeren.
  • Om de les in te laten werken, is het aan te raden om na de les in stilte te blijven.
  • Streef ernaar om thuis te oefenen. Hoe meer je vertrouwt raakt met de oefeningen, hoe dieper de uitwerking is.

Vragen

  • Mocht je vragen hebben, dan kun je ze altijd stellen, vooraf of na de les.

Telefoon

  • Graag de telefoon uitschakelen voordat de les begint. Je zou ook met jezelf kunnen afspreken om de telefoon thuis te laten. Dit is een mooie oefening om een moment van de telefoon te onthechten.
  • Het is van belang dat wij de les vanuit rust en stilte kunnen beginnen en in stilte kunnen blijven tijdens de les. Zonder de verstorende geluiden van de telefoon.

Menstruatie

  • Tijdens de maandcyclus gebeurt er veel in je lichaam. Op fysiek, emotioneel en mentaal vlak. Gedurende die dagen kun je futloos en prikkelbaar zijn. Wees dan liefdevol voor jezelf door goed voor jezelf te zorgen en rustiger aan te doen. Niet alleen op de yogamat, maar ook daar buiten in je dagelijkse leven.
  • Het is aan te raden bij de eerste dagen van de menstruatie, om geen omgekeerde houdingen te doen zoals: ploeg en kaars.

Zwangerschap

  • Tijdens je zwangerschap gebeurt er veel in je lichaam. Hierdoor heeft je lichaam andere zorg en oefeningen nodig. Bespreek dit met je docent, zodat zij hiermee rekening kan houden met de oefeningen. Ze kan je ook doorverwijzen naar een gediplomeerde zwangerschapsyogadocent.

Snoep en kauwgom

  • Laat snoep en kauwgom thuis. Het kan namelijk gevaarlijk zijn tijdens de oefeningen.

Parfum en/of aftershave

  • Gebruik geen parfum of aftershave, de geur kan hinderlijk zijn voor medecursisten en bij bepaalde ademoefeningen.

Te laat

  • Als je net te laat bent en de deur is al op slot, bel dan aan. Bij meer dan tien minuten te laat, is het beter om de les op een ander moment te komen inhalen. Dit i.v.m. de rust voor de groep.
  • Wij bewaren samen stilte en rust in de yogaruimte.

Afmelden voor een les

  • Bij verhindering graag tijdig afmelden. Dit kan door:
  • mailtje te sturen naar info@yogacentrumzijn.nl
  • een appje sturen naar 0633208199.
  • Bellen tussen 17.00 – 18.00 uur: Aikham 0492365975/0633208199.
  • Nelleke: yogacentrumnellekeblom@chello.nl.
  • Tel: 0492323802
  • In overleg kun je de les inhalen.
ZIJN-header